eit.ro
  Home | Aboneaza-te la newsletter | Arhiva Newsletter   
   DESPRE MASINI SI SUFLETUL LOR
S40 S60 S80 V50 V70 XC70 XC90
Nr. 3 / 09 November 2005   

STORY
Design - Filosofia unui brand premium

Avocatul designului scandinav este mexicanul Jose Diaz de la Vega, director de creatie pe ramura de design la Volvo Cars, dar si persoana care a creat conceptul de interior Volvo de-a lungul anilor. Cunostintele acumulate de Jose Diaz s-au datorat experientelor traite si a multitudinii de culturi descoperite in cariera sa.


Pare a fi un paradox acest conspect la designului armonios provine dintr-o parte a lumii unde oamenii au trecut in prima jumatate a anului printr-o lipsa totala de inspiratie,
urmata de o a doua caracterisata de revelatie.

Designul scandinav, sau mai bine spus designul nordic, este caracterizat prin simplitate, luminozitate si veselie. El a fost creat de oameni in ochii carora lumea parea melancolica. Este vorba de omenirea care a indus o viata adecvata dramei lui Ingmar Bergman.

 Avocatul designului scandinav este mexicanul Jose Diaz de la Vega, director de creatie pe ramura de design la Volvo Cars, dar si persoana care a creat conceptul de interior Volvo de-a lungul anilor. Cunostintele acumulate de Jose Diaz s-au datorat experientelor traite si a multitudinii de culturi descoperite in cariera sa.

Toate acestea i-au oferit o viziune mistica nu numai in ceea ce priveste designul, dar si in problemele sociale sau cele cu aspect cultural. El nu este deloc de acord cu prejudecata conform careia un suedez nu poate fi la fel de patimas ca un mexican. Insa este eronat sa credem ca Suedia este patria melancoliei, explica Diaz de la Vega.

Daca reusim sa intelegem spiritul si sufletul scandinav, este mult mai usor sa ne dam seama de ce functionalitatea si simplitatea tratata cu eleganta caracterizeaza atat viata de zi cu zi, dar si obiectele de arta autentice.
 
Jose crede in respectul fata de valorile dezvoltate precum si in cele pe care compania le-a mostenit de-a lungul anilor. Practic, aceasta reprezinta baza pe care a fost creat viitorul.

"Daca nu exista respect pentru trecut nu va exista nici pentru ceea ce va urma. Adevarata mostenire este prea importanta pentru a nu fi cunoscuta. Trecutul ofera prea multe aspecte care trebuie invatate pentru a putea cultiva si imbunatati mai departe ceea ce facem in momentul de fata sau in viitor", spune Diaz de la Vega. "Fara aceasta mostenire nu exista un viitor", continua designerul.

O peisaj intunecat, un design luminos
In Suedia lumina zilei apare destul de rar, dar materialele de buna calitate sunt pretutindeni. De asemenea, in materiale poti gasi, de cele mai multe ori, raspunsul. Pinul, stejarii, ulmii sunt arbori viu colorati. Lemnul de pin reprezinta un matrial cu care se poate lucra usor in comparatie cu alti arbori. Toti insa, ofera posibilitatea de a construi obiecte frumoase. De exemplu o lingura de masa sau un scrin.Granitul, piatra simbol a Suediei, este foarte grea, insa are o culoare armonioasa. La fel se intampla si cu metalul lustruit sau pielea tabacita. Jose Diaz a gasit intotdeauna inspiratia necesara.


"Cu cat este mai mare distanta pana la realizarea unui obiectiv, cu atat si aprecierea va fi mai mare. Materialele, formele si obiectele pe care le intalnesti in fiecare zi sau fragmentele din viata personala nu ar putea primi o suficienta apreciere. Din exterior insa ele par a fi minunate. Tinand cont de experienta acumulata, eu vad obiectele suedeze si designul scandinav dintr-o perspectiva diferita decat cea a colegilor mei suedezi. Deseori, pot vedea posibilitati care nu sunt atat de evidente pentru ei. Acest lucru face designul un lucru fascinant si ilustreaza cel mai bine necesitatea de a lucra cu o echipa internationala ."

"Inspiratia pentru designul interior si exterior nu-si are originea in lumea auto. Un design de exceptie e conceput din mai multe domenii, cel mai bun fiind creat chiar de natura. Aceasta ofera multe surse de inspiratie, cele mai bune concepte de design", spune Jose Diaz.De exemplu, sursa de inspiratie a lui Diaz de la Vega este calaritul. "Daca o sa este facuta manual, aceasta reprezinta cea mai naturala forma care se poate transforma intr-un obiect cu suflet. Fiecare linie si fiecare curba sunt organice. Aceasta poate fi mostenirea mea mexicana.", spune designerul razand. "Intr-un fel, designul elegant si functional al calaritului pe sa poate simboliza designul scandinav al masinilor Volvo. Un Volvo cu foarte putine ornamente, poate chiar deloc, si fara caracteristici lipsite de functionalitate"

Idei salbatice
Pentru o companie de automobile, si implicit pentru designeri, creatia automobilului este vitala pentru a mentine procesul de design in viata. Inspiratia si creativitatea au avut voie sa zboare nestingherite atunci cand Jose Diaz a permis echipei sale de designeri sa creeze VCC (Versatility Concept Car), viziunea Volvo pentru o viitoare varianta premium. VCC a fost prezentat in 2003 la expozitia de la Geneva. Stilistul de exterior a desenat pe un Volvo clasic caracteristici precum "umeri lati", un bot fin, precum si o fereastra semitransparenta in partea superioara a masinii, care mareste senzatia de spatiu pentru pasageri.



Interiorul este si mai salbatic. Patru scaune individuale, imbracate cu piele originala suedeza din care este fabricata saua de calarit si un decor Nubuck. O consola foarte subtire, din aluminiu, asezata pe lungimea masinii, incorporeaza sistemul de comenzi al soferului plus posibilitatea de depozitare pentru pasagerii de pe locurile din spate. Tabloul de bord a fost simplificat, cu forme impecabile, turnat pe masura soferului.

Desi tapiteria este neagra, intreaga masina este armonioasa si spatioasa. Fiecare detaliu a fost creat cu simplitate si functionalitate."Intr-adevar VCC este salbatic din multe puncte de vedere. El a reprezentat testul final pentru consola centrala. Am vrut reactia industriei de automobile, a mass media si a publicului. Am fost siguri ca versiunea urmatoare a consolei centrale la noul S40 va fi un succes, chiar o revolutie in design.", a spus Jose Diaz de la Vega.


« inapoi
Forum Auto Showroom
Sos. Bucuresti-Ploiesti nr. 165-169, sector 1, Bucuresti
Telefon: 021-319.06.42, Fax: 021-319.06.45
office@eit.ro
www.volvocars.ro